2024-09-20

Sommar intensiv i Budapest

 Mina två veckor på Ballet Summer Course Budapest 2024

Hej, Jag heter Arion och är en dansande kille som är 16 år och dansar på KHIO i Oslo där jag har gått ett år nu. 

Jag tänkta sammanfatta lite mina upplevelser från en sommarkurs i Budapest, Ungern som jag gjorde 2024 och som möjliggjordes av Carina Aris stipendium. Stort tack för det! ;)

För mig är det två saker jag vill få ut av en sommarkurs. Det ena är dansen såklart. Nya lärare, nya kontakter och ny inspiration samt att det förbereder mig för höstterminen. Det andra är att se en ny plats som breddar min världsbild och ger mig nya smakupplevelser från maten och att man träffar nya vänner.

Ballet Summer Course i Budapest hölls mitt i centrala stan. Jag valde den här kursen efter att ha pratat med min gamla balettlärare om vad jag ville utveckla i min dans. Jag ville ha hård träning med fokus på klassisk balett, och bra lärare var det viktigaste för mig. Dessutom ville jag besöka en stad jag inte redan dansat i. Min lärare rekommenderade då den här kursen.

Den jag hade mest som lärare var Kirejko Dmitrij, och jag tränade hopp och repertoar med honom varje dag. Vi var bara två killar, så vi fick privatlektioner varje dag – vilket var både grymt lärorikt och extremt utmanande! Varje hoppklass var nästan två timmar lång, och efter en full dag med balett var mina ben helt döda. Jag hade också balettlektioner med Vdovicheva Tajana eller Golvina Yuliya, som ofta drog över tiden, vilket gjorde schemat ännu tuffare. Totalt hoppade jag i två timmar och tio minuter varje dag – ingen vila där inte!

Andra lärare jag hade var Muruev Denis för karaktärsdans och Petery Melinda för modern dans. Dagen avslutades med en mix av pilates, stretching, floorbarre och styrketräning med Vdovicheva Tajana eller Golvina Yuliya. Min gamla balettlärare hade koppling till Dmitrij och visste att han skulle passa mig perfekt – vilket stämde! Han var en fantastisk lärare.


Det fanns två saker jag önskar kunde ha varit bättre. Först och främst hade jag och min kompis ingen annan på samma nivå som oss att dansa med. Det är alltid inspirerande att ha andra på samma eller högre nivå att träna med. Det andra var att vissa danssalar var lite små. De funkade, men det är alltid skönare att ha mer utrymme att röra sig på.

En positiv grej var att vi kunde använda dansstudiorna efter skolan för att träna extra, vilket var perfekt för att öva på det som behövdes förbättras. All undervisning var i Vaganova-stilen, samma som jag tränar på KHIO, vilket var väldigt bra. Jag älskade hur noga alla lärarna var med tekniken – perfekt för att komma i form inför skolstarten.

Jag och min bästa vän hade egentligen planerat att bo på ett hotell som kursen rekommenderade, men till slut hittade vi ett Airbnb som var billigare och bara 15 minuter med tunnelbana från träningslokalerna. Dessutom hade det AC och ett eget kök. Det kan jag rekommendera om du skall dansa på sommaren i centraleuropa - det är varmt!

Vi var två ungdomar, 16 och 17 år, så egentligen kunde vi inte boka det själva. Men ägaren gick med på att hyra ut till oss eftersom vi skulle gå balettkurs. Min pappa hjälpte oss med bokningen.

Lägenheten låg på Budasidan och hade allt vi behövde – en stor säng, bäddsoffa, kök, tvättmaskin och, viktigast av allt, AC! Området var lugnt men ändå levande, med en matbutik nära och massor av billiga restauranger, caféer och ett fantastiskt glassställe runt hörnet. Efter en lång dag med dans var det guld värt att besöka Lukács termalbad som låg fem minuter bort. Det enda jag saknade var en balkong.

Jag flög direkt med Ryanair från Landvetter till Budapest på söndagskvällen och tog sedan en Bolt-taxi till vår Airbnb. Om du kan hitta ett direktflyg är det att rekommendera - skönt att inte behöva byta på vägen. Under kursen använde jag mest kollektivtrafik, som var väldigt billig för studenter. Du laddar ner en app (som du kopplar till någon av dina föräldrars Visakort ;)) Allt gick smidigt, både flyget och transporten i Budapest. Jag ångrar bara att jag inte hyrde en Budapest-cykel, det hade varit ett roligt och prisvärt sätt att se mer av stan.

Oftast gjorde vi frukost hemma - yoghurt med müsli eller en macka. Ibland blev det en croissant på vägen till skolan om jag sovit lite för länge. Under de få pauser vi hade åt jag ofta en banan eller en proteinbar för att hålla energin uppe. Efter dagens träning brukade jag göra lunch hemma, vilket kunde vara allt från gulaschsoppa på burk till spaghetti bolognese med råvaror från saluhallen.


Middagarna var lite mer varierade. Ibland åt jag hemma, ibland på restaurang eller gatukök beroende på vad vi hade planerat på kvällen. Jag provade en fantastisk lángos, gulasch och några riktigt goda bakverk. Vi åt bara på restaurang när vi träffade någon, som min gamla sceniska folkdanslärare eller en tidigare skolkamrat som nu dansar i kompaniet i Budapest. Det var superkul att ses och han gav mig bra tips inför auditions nästa år.

Om du skall åka eller fundera på att åka till Budapest på sommarläger kommer du få uppleva  väldigt bra disciplin och noggrannheten från lärarna. De var entusiastiska och fick mig att utvecklas, att ge allt jag hade och ha mer dansglädje än nånsin.  Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar