2024-09-01

Min upplevelse av ATLAS, Impulstanz, Wien 2024

Jag heter Linda Wardal och jag arbetar som koreograf och dansare. Nu ska jag försöka sammanfatta min upplevelse av att tillbringa sex veckor vid ATLAS programmet under Impulstanz. Det har varit en intensiv och berikande upplevelse i möte med festivalen, mig själv och en hundratals fantastiska danskonstnärer från hela världen. Jag hoppas att min reseberättelse kan vara vägledande för andra som funderar på att söka antingen ATLAS eller Danceweb-programmet.

Om festivalen  

Impulstanz så är det en av de största dansfestivalerna i sitt slag. Drygt 260 workshops, research-projekt och runt 60 olika föreställningar äger rum under totalt fyra veckor. Festivalen har byggts upp under många år och är väl känd även för lokalbefolkningen i Wien. Utomhus ges dagligen kostnadsfria klasser som går under namnet “Public Moves” och är ett bra exempel på hur en festival har lyckats nå ut utanför branschen.

Festivalen har två stora utbildningsprogram: ATLAS programmet och DanceWeb, som båda är dryga fem veckor långa. Att bli antagen kändes som att äntligen komma igenom nålsögat. För att ansöka behöver du ett rekommendationsbrev från någon som helst har en anknytning till festivalen. I tillägg skriver du ett motivationsbrev och om du söker ATLAS behöver du även söka med en koreografisk idé. Jag har sökt Danceweb ett antal gånger sedan 2011 men aldrig blivit antagen förrän nu. Jag gick nyligen ut en Master i koreografi och därför landade valet på ATLAS-programmet som är mer inriktat på eget skapande medan de som går Danceweb tar fler workshops och fokuserar på egen dansutveckling.


I ATLAS programmet ingår:

  • 3 dagars introduktion med gruppen och gruppens coach.
  • Deltagande i upp till 10 workshops och 2 research projekt
  • Gratis inträde till alla föreställningar och fester
  • Studio tid
  • Personlig coachning
  • Fyra dagars visningar där du presenterar vad du har jobbat med
  • Studentboende
  • Cykel eller månadskort under vistelsen




Deltagaravgiften motsvarande 34 000 svenska kronor. Som oftast bekostar Konstnärsnämnden denna avgift. I mitt fall föll jag mellan stolarna då jag var student när beslutet fattades, varpå Konstnärsnämndens regler är benhårda. Således var det en otrolig lättnad att bli tilldelad Carina Ari's stipendium vilket täckte ungefär hälften av mina utgifter. Den resterande delen fick jag ihop genom att skapa en insamlingskampanj. Utöver Carina Aris Minnesfond har 65 kollegor och vänner ute i fältet bidragit till min resa vilket jag är både rörd och tacksam över. Tack för det!


Att få antagningsbeskedet kändes overkligt, och att vara på plats i Wien var ännu mer overkligt. Det är en surrealistisk vardag där ens vanliga liv står på paus. Du bygger upp en otrolig gemenskap till de andra deltagarna för att alla bor på samma plats, cyklar mellan workshops och föreställningar och på kvällarna uppstår ständigt nya happenings och konstellationer. Varje vecka är det nya workshops, från morgon till kväll. Klasserna hålls i gigantiska hangarer med högt i tak och rymmer många workshopdeltagare. På utsidan spelas musik, det finns en pool, matalternativ och en cykelreparatör som ser till att våra rosa cyklar är i gott skick. På kvällarna cyklar en direkt från workshops till olika föreställningar och det går liksom i ett hela tiden. Att hinna laga mat eller tvätta är ett puzzel. Detta har känts lyxigt att se så många föreställningar på så kort tid och dessutom bilda sig en uppfattning om vad som visas runt om i Europa just nu.


Impulstanz är perfekt för att hitta ny inspiration och dela tankar med andar i branschen. Att kunna välja mellan 260 olika workshops, research projekt och dagligen matas med intryck från föreställningar varje kväll är ett otroligt utgångsläge för att odla sin kreativitet. Men det finns också en risk att bli överväldigad och jag rekommenderar alla att lägga in vilodagar och kvällar utan föreställningar, vilket är svårt, för Impulstanz är platsen där FOMOn är konstant. Vi har tillgång till dansstudios dygnet runt om vi vill och jag har varit berikande att alla intryck och processer haft en direkt influens på mitt eget koreograferade. Det jag inte hade räknat med var hur påverkade jag blev av värmen och hur lång tid det tar att ta sig till de olika platserna. Vår dansstudio låg 45 minuter bort med cykel, i över 30 graders värmen. Det bidrog till att jag spenderade färre dagar där än jag först hade planerat.

Bristande engagemang från coachen
Gruppens coach har till min stora besvikelse varit undermålig när det kom till att facilitera programmet. Han verkar inte ha haft någon tydlig plan och inte heller tillfört några nya intressanta infallsvinklar på koreografi i stort. Jag vill inte gå in för mycket i detalj, eller skriva hens namn. Det jag kan säga är att min grupp har lämnat in en lång redogörelse till Impulstanz över saker som missköts, märkliga beteenden, moment som blivit inställda eller inte blivit av som borde ha gjort enligt kontraktet och det vi betalat för. Vi har till och med begärt att få en del av deltagaravgiften tillbaka. På vissa punkter har det varit värdelöst, personen sa inte ens tack eller hejdå när vi hade haft våra offentliga visningar. Jag är ganska chockad över detta och det har också tagit mycket energi och kraft från gruppen att navigera detta. Jag har förvisso haft ett givande coachningssamtal med min mentor, men i det stora hela har det faktiskt varit en besvikelse. Den andra gruppen hade en annan coach och hade en mycket mer positiv upplevelse. Generellt ska sägas att grupperna är för stora och det har ibland varit svårt att hitta studiotid då vi har samsats om studios. Som jag ser det har Impulstanz en del att jobba på när det kommer till ATLAS programmet. De behöver också fundera på vilken tyngd de vill ge det koreografiska. Det ska dock sägas att jag fortfarande är nöjd över att jag valde ATLAS framför Danceweb då det tvingade mig att avsätta tid för eget skapande och det gav verkligen resultat.

ATLAS v/s Danceweb 

Om du står och pendlar mellan ATLAS och Danceweb skulle jag säga att programmen är snarlika. Båda grupperna får tillgång till alla föreställningar och båda programmen ger mycket utrymme att ta workshops. Om du väljer ATLAS handlar det snarare om att du själv måste begränsa dig när det kommer till workshops, om du önskar att komma långt i din koreografiska process. De som går Danceweb har möjlighet att ta fler workshops. En stor skillnad är att Danceweb-deltagarna i större utsträckning är ute och festar och anordnar sociala evenemang medan ATLAS-deltagarna hela tiden känner sig otillräckliga över att de inte spenderar tillräckligt mycket tid i studion. Dancewebbarna har inte någon press på sig att producera något. ATLAS-deltagarna har alla olika ambitionsnivå, men efter festivalen hade vi fyra dagar med offentliga visningar då vi presenterade våra konstnärliga arbeten. Jag hoppas också att nästa års mentor kommer visa ett större engagemang.

Trots vissa motgångar är jag nöjd med mitt beslut, ATLAS gav mig motivationen till att skapa ett solo och det har varit värdefullt att låta det växa fram i relation till alla workshops jag tog. I tillägg fick jag feedback och stöttning av mina internationella kollegor. Gruppen har varit ovärderlig. Många av dessa kommer jag att ha kontakt med under lång tid framöver och förhoppningsvis även samarbeta med i framtiden. Att dela denna surrealistiska upplevelse har definitivt skapat ett särskilt band mellan oss. De sista dagarna bestod av känslosamma avsked. Denna upplevelse har pågått dygnet runt i nästan sex veckor och den här gruppen kommer aldrig träffas i samma konstellation igen. Jag rekommenderar alla att någon gång i sin karriär avsätta tid till att uppleva Impulstanz bubblan. Kommer du inte in på någon av programmen finns det möjlighet att åka en vecka eller två och ta så många workshops du orkar och har råd med.


Fem favoriter:

  1. “Care work for exhausted freelancers” , workshop med Claire Lefévre
  2. “Without Filter” , workshop i att skapa solon med Sophia Rodrigues
  3. “Epic Communal Fiction”, workshop med Isabel Lewis
  4. Uppträdande av Ivo Dimchev på Impulstanz avslutningsfest på Rathaus.Sommarens roligaste klubbupplevelse.
  5. Bad längs med Donau kanalen. Ett måste i värmen.




Fem föreställningar:

  1. “Mimosa “ med Harell/Bengolea/ Chaignaud/Monteiro Freitas.
  2. “Glitch choir” av Deva Shubert
  3. “Sister or he Buried the Body” av Trajal Harell.
  4. “Eunuchs” av Irmás Brasil
  5. “Into (quickening ground)” av Camilla Schielin.



Fem tips:

  1. - Boka eventuellt ett eget boende nära Arsenal, workshop-området.
  2. - Passa på att ta workshops utanför din komfortzon! Här är platsen för oväntade guldkorn.
  3. - Fundera på vad du vill prioritera: workshops eller eget skapande.
  4. - Snacks, ha alltid med dig snacks.
  5. - Lär dig att leva med FOMO (fear of missing out). Du kommer konstant att missa saker. Så lär dig att slappna av i det.




Jag kommer definitivt besöka Impulstanz igen, om så bara för en vecka eller två. Det är ovärderligt att kunna fylla på med inspiration och ha tillgång till så många saker på en och samma plats. Hör av dig till mig om du funderar på att åka och har några frågor. Jag delar gärna mina tankar och erfarenheter.


/Linda Wardal

 Bild från visningen av mitt solo "The Emerging Artist". Foto: Tia McAneney





1 kommentar :

  1. Så intressant att läsa om dina upplevelser och att få en bild av innehållet i Atlas programmet. Jag hoppas att det kommer till nytta för dansare som undrar hur det är upplagt och som funderar på att ansöka om en plats vid programmet. Tack för din fullödiga beskrivning!
    SMH/CA-stiftelserna

    SvaraRadera