2024-09-11

Fyra veckor på San Francisco Ballet School Summer Session

Mitt namn är Betty Svensson och tack vare Carina Aris Minnesfond fick jag möjligheten i sommar att åka till San Francisco Ballet och träna där i fyra veckor. Den möjligheten har gjort att jag känner starkt att jag har utvecklats som dansare men jag känner också att jag har vuxit som människa. Att vara utan sin familj och vara i ett främmande land så långt borta har gjort att jag känner mig mentalt starkare nu. Har också fått fantastiska vänner som brinner för dans lika mycket som jag. Under dessa veckor fick jag jobba med olika lärare och olika dansstilar. När jag kom dit märkte jag att nivån var hög och detsamma gällde tempot. Jag skulle beskriva skolan som en väldigt teknisk skola när det kommer till dansteknik. Första dagen var jobbigare än vad jag trodde att den skulle vara. Vi körde direkt på med tå klass och variationsklass direkt efter balettklassen. Efter lunchen var det direkt en ny tuff klass. Vi gick från 10:00 till 16:00 varje dag. Någon gång slutade vi 15:45 då lunchen var kortare eller att klassen var kortare. Det gällde att vara uppmärksam när lärarna visade övningarna, då vissa lärare endast visade övningarna en gång. Hade man frågor om man exempelvis inte hade förstått svarade de och de var alltid uppmärksamma på om någon räckte upp handen och undrade över något. 


Det som jag tyckte var väldigt bra var att bortsett från dansträningen hade vi också olika styrketräningar som skulle hjälpa oss inom dansen, framför allt baletten. Vi tränade yoga, PBT (progressing Ballet Technique), conditioning (konditionsträning), Mat (styrkeövningar liggandes på en yogamatta), strech och pilates. I denna sommarkurs hade vi ingen uppvisning i slutet, vilket var fallet på ABT förra sommaren, vilket gjorde att vi inte tränar på en och samma sak hela tiden, istället fick vi lära oss mycket nya saker under exempelvis variationsträningen och Rep (repertoarerna). Det som jag gillade väldigt mycket var att vi fick lära oss många olika variationer på grund av att vi hade så mycket variationsträningar. Dessutom fick vi lära oss stilen Contemporary ballet vilket var otroligt kul! Mime hade vi också på schemat och var något som jag tyckte var roligt, eftersom vi fick chansen att lära oss mim-scener ur kända baletter. Bortsett från de dansstilar jag redan nämnt hade vi också: Contemporary, modern/ horton, contemporary jazz, jazz, karaktärsdans, tåklass och balett som ingick i det dagliga schemat varje dag. Förutom detta hade vi också en hiphopklass. Vi hade både lärare från skolan och gästlärare som undervisade oss. Lärarna hade olika dansbakgrunder vilket gjorde att vi fick ta del och lära oss olika stilar inom den klassiska riktlinjen. Något annat som var riktigt bra i kursen var att det arrangerades ”point shows fitting”, alltså tåskoprövning. Där vi fick pröva olika tåskor. Vi fick inte någon lunch på själva skolan, utan de fick man köpa själv och ta med. På skolan fanns det även matautomater där man kunde köpa snacks/bars och även drickautomater. Skolan låg mitt i San Francisco och därmed även nära caféer vilket skapade möjligheten att gå till olika ställen på lunchrasten och köpa sig något. 


Om jag jämför med Summer Intensive på ABT förra sommaren och Summer Intensive i San Francisco så var kursen i SF mer fokuserad på teknik. I New York fick vi också ordna boendet själva medan det i SF fanns boende för de som kom från andra länder eller andra delstater i USA. I och med att vi bodde tillsammans så skapades det starka vänskapsband. Jag är otroligt tacksam för möjligheten att få fina vänner från olika delar av världen. Vårt boende var också i ett hus där även unga musiker bodde så vi fick ta del av fantastisk musik då det övades musik runt om i huset. Jag kan inte nog tacka Carina Aris Minnesfond för den möjlighet jag fick att dansa på SF Ballet School. Jag hade aldrig kunnat få den upplevelsen utan det ekonomiska stöd jag fick av fonden. Att delta i Summer Intensive i USA är förenat med höga kostnader eftersom resorna är dyra. Att jag utvecklats i dans och som människa är naturligtvis en betydande del av kursen, men det är också ett starkt och varmt minne som jag kommer bära med mig för resten av mitt liv. Än en gång ett mycket, mycket stort tack!!! 

Med de varmaste hälsningar Betty Svensson

1 kommentar :

  1. Vilken fin sommar du har haft och så intressant att få möjlighet att jämföra den amerikanska västkustens resp östkustens sommar träning. Jag förstår att du är stärkt och har mycket nyttigt i bagaget för dina fortsatta studier vid KSB. Lycka till under det nu pågående nya läsåret 2024-25
    SMH/CA-stiftelserna

    SvaraRadera