2024-09-19

Arles 2024

 Hej!

 

Jag heter Jakob Köpf Lindström och jag har deltagit i 4th International Summer Course of Arles Youth Ballet Company.

Det var en väldigt bra introduktion till det professionella arbetslivet. Vi var sammanlagt 40 dansare, varav majoriteten ingick i kompaniet. Det var oväntat många killar vilket var en rolig överraskning. Jag var en av de yngre dansarna så jag hade många äldre att lära mig av och jag knöt viktiga kontakter som kan vara gynnsamma i framtiden.

Vi var sju som bodde tillammans i ett hus som tillhör kompaniet. Två ingick i kompaniet och bodde där sedan tidigare så de visade oss andra hur allting fungerade.

Huset låg drygt en kilometer från salen där tillbringade dagarna. Det var en varm morgonpromenad dit och en ännu varmare kvällspromenad hem. Det var trevligt att alltid ha någon att ha sällskap med. Vi hade självhushåll och lagade ofta mat tillsamman.

Vi började vid niotiden och höll på till 17:40 med korta pauser och en väldigt kort lunch.

Första dagen blev välkomnade av ledaren av kompaniet, Norton Fantinel och blev tilldelade tröjor med kompaniets logga sedan satte vi i gång med full kraft.

Vi hade balett, pas de deux, variationer och vi lärde oss många olika moderna koreografier och ett neoklassiskt stycke.

Vi hade en helledig dag och då hade vi planerat att åka till havet för att bada, men just den dagen ösregnade det så vi var hemma och återhämtade oss i stället. Framemot kvällen upphörde regnet så då var vi några stycken som åkte in till Arles för att njuta av den vackra stadskärnan. Solnedgångarna i Arles är magiska!  

Kursen avslutades med en uppvisning med valda delar av det vi arbetat med.

När kursen var slut stannade jag kvar i Arles i några dagar och blev erbjuden att ta klass med kompaniet vilket jag gjorde. Det kändes som ett bra avslut med tanke på att Norton Fantinel kom fram till mig efter klassen och sa att jag är välkommen att komma tillbaka närhelst jag har möjlighet.

Tips till andra som åker på kurs är att ta vara på tiden där, att våga ta plats och att inte jämföra sig med andra utan jobba individuellt.

Stort tack till Carina Aris Minnesfond som möjliggjorde detta.

 

 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar