Ny familjebalett av Pär Isberg
Den 28 augusti hade Pär Isbergs ”Pinocchio” urpremiär i Hong Kong. Det är ju inte varje dag en svensk koreograf skapar nytt för Asiens främsta klassiska kompani, Hong Kong Ballet, men det underlättar förstås att balettchefen sedan 2009 heter Madeleine Onne.
Dansaren och koreografen Pär Isberg har ett flertal helaftonsbaletter för Kungliga Baletten i Stockholm på sin meritlista, däribland ”Pippi” och långköraren ”Nötknäpparen” som spelas varje jul. Redan på 90-taleet arbetade Pär i Asien – för Kinas Nationalbalett skapade han ”Butterfly lovers” och en egen version av Coppelia – där det som bekant också förekommer dockor och dockmakare.
Isberg har länge burit på idén att förvandla den välkända sagan om Pinocchio till balett. Från början var den tänkt för Nina Ananiashvilis National Ballet Ensemble Georgien men när hon inte kunde finansiera en uppsättning grep Madeleine Onne in med en beställning.
Madeleine Onne värnar om familjebaletterna och har infört Ballets Classics for Children; en svit klassiska baletter i kortversion ( 1 timme) för ung publik som blivit mycket populärt. Föreställningar ges tre gånger per dag med en skådespelare som berättare, omväxlande på engelska och kantonesiska.
I Hong Kong är klassisk balett en västerländsk företeelse, poängterar Onne per mail och gläds åt att det finns en stark vilja hos de kulturella makthavarna att ge västerländsk kultur mer utrymme. Ett stort kulturcentrum planeras på sikt, tänkt att innefatta ett stort modernt museum med Lars Nittve som konstnärlig ledare och ett ”Dansens Hus” för stadens tre danskompanier, däribland Hong Kong Ballet.
Det var italienaren Carlo Collodi som på 1800-talet skrev den sedelärande berättelsen om trädockan Pinocchio som förvandlas till en buspojke som inte kan sluta ljuga trots att hans näsa växer för varje lögn. Collodis saga innehåller mörka toner, medan Walt Disneys animerade film från 1940-talet är mer glättad och tillrättalagd.
Isbergs tvåaktare är uppdelad i tablåer. Pinocchio besöker en marionetteater och går till sjöss med vådliga följder. Isberg lånar ur egen fatabur, till exempel undervattensbaletten från ”Pippi”, och inför en helt ny sagogestalt, Den Blå Fén. Hon låter sig inte luras av pojkens påhitt.
Pinocchio drömmer om att dockmakaren Gepetto och den vackra fén är hans föräldrar – paret blommar ut i ett stort klassiskt pas de deux. Pinocchio blir kompis med klassens värsta bråkmakare . Syrsan i knallgrön kostym är berättaren. Räven och Katten är giriga skurkar; Pinocchio hamnar ofta i trångmål. Farligast är det förstås på sjön, där Gepetto och Pinocchio, likt Bibelns Jona, hamnar i buken på en val.
I Hong Kong-pressen skriver recensenterna uppskattande om de visuella upptågen och humorn och noterar med glädje att uppsättningen också tar barnen och lekarna på allvar. Dansarna får många rosor, liksom svenske scenografen Bo-Ruben Hedwalls Japan-inspirerade scenografi och fransmannen Jérome Kaplans färgstarka kostymer. Ottorino Respighis lekfulla musik framförs av Hong Kong Sinfonietta under Benjamin Popes ledning. Krabbor rutschar fram på skateboards , inslagen av marionetteater och commedia dell´arte fogas fint in i koreografin.
Kanske blir det en remake i Stockholm?
GUNILLA JENSEN
- Pär Isberg fick Carina Ari-medaljen 1996
- Madeleine Onne fick Carina Ari-medaljen 1998
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar