2015-10-03

Början av andra året på KHiO

Hej! Här kommer mitt första inlägg från Oslo!
Jag går nu andra året på KHiO, och höstterminen är i full gång. Ganska mycket är annorlunda det här året jämfört med hur det var förra, vi har fått en ny programansvarig för linjen i klassisk balett, Jahn Magnus Johansen(före detta balettmästare vid Den Norske Opera & Ballett). Självklart blir det en del förändringar med en ny programansvarig, nu har vi till exempel två timmar balettklass på morgonen i stället för en timme och 45 min, och vi ska även börja med uniformer, vilket vi inte hade innan.
Det har också börjat en del nya studenter, inte bara i förstaklasse utan även några i andra och tredjeklasse. Eftersom vi har väldigt små klasser på KHiO tycker jag att det är väldigt kul, motiverande och inspirerande att få in nya dansare i klassen. Jag känner att det är väldigt positivt med  en lite ny dynamik i klassen både socialt och på lektionerna.

Vilka ämnen vi har utöver balett på schemat varierar lite i perioder, hittills har vi har vi haft mycket tå, pas de deux och variationsklasser, och vi har också avslutat en kurs med klasser i Graham-teknik. Nu på sistone har vi börjat med lite yogaklasser, som jag tycker är ett fint sätt att avsluta fredagarna på.
Den sista tiden har varit ganska intensiv för oss som går andra och tredje året, vi är med i baletten Manon som just nu spelas på operan, där vi spelar tiggare. Rent fysiskt är det inte så krävande eftersom vi inte dansar någonting (vi går runt och tigger), men det blir en del sena kvällar på operan, följda av tidiga morgonar varje vecka. Man får helt enkelt använda tiden smart, att ha lagat mat i förväg och att göra praktiska saker som att sy tåskor i andra akten då vi inte är med, är exempel. Men såklart är det jätteroligt att få var med i Manon och att få se kompaniet dansa så mycket, det är väldigt inspirerande att få se de olika casten dansa de olika rollerna som Manon, Lescaut och De Grieux.
Det stora fokuset just nu på skolan är repetitioner inför Mareld i Göteborg om drygt en vecka. Vi ska dansa en balett på ca. 20 minuter som vår lärare Tim Almaas har koreograferat, så det är en hel del material att komma igenom och rensa. Jag ser fram emot att komma tillbaka till Svenska Balettskolan i Göteborg(där jag gick grundskolan), samt att få se och träffa eleverna från de andra skolorna som också ska vara med i Mareld! Och såklart att få träffa min familj lite grann också!

Hej då så länge! MVH Eldrid Etherton Friberg

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar