2024-10-02

Min upplevelse på B12- The festival for contemporary dance and performance art i Berlin

 Hej, jag heter Dalina Bagheri och går just nu mitt sista år på Kungliga svenska balettskolan. Sommaren 2023 fick jag möjlighet att delta i B12 – The Festival for Contemporary Dance i Berlin tack vare Carina Ari stipendiet för unga dansare.

B12 är en internationell dansfestival som äger rum i Berlin i eden studios och dock 11 varje sommar, vanligtvis under hela juli månad. Festivalen samlar dansare, koreografer och lärare från hela världen och erbjuder en stor mängd workshops, klasser och performance projects inom samtida dans. Det är en plattform för både professionella dansare och koreografer, B12 ger möjlighet att fördjupa och utforska den samtida konst formen.

Du har möjlighet att välja klasser baserat på dina egna intressen och nivåer. Man behöver skicka in en ansökan med en kort video och beskrivning av din erfarenhet. Utöver workshops erbjuder B12 även yoga, improvisations klasser och tillfällen att se olika performance projects utan extra kostnad. Det var även många koreografer som hade öppna frågestunder som man kunde gå till när man hade tid.

Det fanns så många workshops att välja mellan, men jag valde tre som kompletterade varandra helt perfekt. Jos Baker var den första, han är en brittisk dansare och koreograf och har en bakgrund som dansare hos koreografen Peeping Tom, som jag personligen ser mycket upp till. Så det var extra kul att få ta del av hans metoder. Hans workshops handlade mycket om kroppens anatomi och ren fysik. Han var en otrolig mentor och pedagog. Jag fick chansen att vara med Antonin Rioche i 6 dagar. Han är en fransk koreograf och dansare och har sitt unika sätt att blanda samtida dans med teater och poesi. Han jobbar med stark emotionell intensitet och en utforskning av mänskliga relationer, känslor och existentiella teman. Hans workshop bestod av mycket improvisation vilket fick mig att verkligen hitta nya sidor av mig själv både som dansare och individ. Sist fick jag vara med Christina Mertzani i 4 dagar. Hon är en grekisk koreograf och dansare som jobbar med kroppens fysiska kapacitet för både styrka och känslighet. Hennes workshop var mer fysiskt krävande och mer akrobatiskt, riktigt utmanande och svettigt. Alla var starkt rekommenderade av en tidigare mentor, och jag kunde inte ha varit mer nöjd med mitt val.

Dagarna började tidigt, jag var på plats redan kl. 9 för en intensiv workshop på 3,5 timmar. Efteråt åkte jag hem, åt lunch och vilade lite innan jag åkte tillbaka för ännu en kvälls klass. Det var verkligen en intensiv period. Om jag hade gjort om det skulle jag nog ha valt att ta två workshops direkt efter varandra och sedan använt eftermiddagarna till att upptäcka staden. Berlin är en otroligt vacker plats, och jag hann tyvärr inte utforska så mycket på grund av pendlingen och det fullspäckade schemat. Jag hade ungefär 45 minuters pendling varje dag. Det blev lite jobbigt i längden, särskilt när dagarna var så intensiva. Så mitt tips till andra som planerar att åka är att försöka bo så nära som möjligt för att spara tid och energi!

 

Trots den intensiva takten träffade jag otroliga dansare och lärde mig så mycket, både tekniskt och konstnärligt. Jag är så tacksam för alla möten, lärdomar och upplevelser jag fick med mig hem. Tack till Carina Ari stiftelsen som gjorde denna minnesvärda resa verklig!

Mitt råd till andra som planerar att åka är att balansera schema och upplevelse – se till att få ut det mesta av både dansen och staden!

/Allt gott Dalina

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar