2014-08-07

Premiär på Mikhailovsky teatern i St Petersburg

Hej!

Nu har jag äntligen lite sommarledigt och är hemma i Sverige. Känns skönt.

Efter Balettfestivalen Mariinsky i april började jag strax därefter jobba på min nya uppsättning med kompaniet på Mikhailovsky teatern. Den tiden var helt underbar. Mycket jobb men så spännande och roligt. Jag lärde känna många fantastiska dansare och vänner. Processen var ganska intensiv med tanke på att säsongen fortfarande var igång och man förberedde premiären på Nacho Duatos uppsättning. Så inspirerande att också kunna ta del av den händelsen.

Mitt verk visades upp på Mikhailovsky teaterns stora scen i slutet av juni. Det gick väldigt bra och var samtidigt en stor utmaning. Det var min första stora uppsättning för ett av de ledande kompanierna. Ser verkligen fram emot att samarbeta med dem igen.

Den nya terminen på Vaganova börjar i september, så jag ska fram till dess tänka igenom några idéer som jag har och leta efter inspiration till ett nytt skapande…

Kram och ha en fortsatt trevlig sommar,

Ksenia

2 kommentarer :

  1. Undrar hur många dansare du gjorde koreografi till i ditt senaste verk....? och om arbetet med det kompaniet på ngt sätt skilde sig jämfört med andra uppsättningar du har gjort...?
    Det är alltid roligt att som koreograf få arbeta med skickliga dansare som kan berika visionen av det konstnärliga verket.
    Satu

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde koreografi för 8 dansare i mitt senaste verk. Det var annorlunda att jobba med kompaniet, först och främst när det gäller själva atmosfären. Och det var en annan känsla i själva beteendet, dansarna visade jättefin respekt. Men jag trivs ju också väldigt bra när jag gör uppsättningar på Vaganova Akademien. Så det är roligt att jobba på båda ställen, de är fantastiska på sitt eget sätt. Fast det är ändå något speciellt att jobba på ett historiskt operahus…!

    Ksenia

    SvaraRadera